В сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу як
ніколи актуальні дидактичні заповіді В.Сухомлинського. У книзі «Сто порад
учителю» він писав: „Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання
та виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини,
дати їй радість успіху в розумовій праці...” Вважаю, що завдання вчителя –
допомогти учневі знайти себе в житті, пробудити чи розвинути в дитині те творче
зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою.
Розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі учні (обдаровані)
переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, і
удосконалюють свої здібності, для того щоб вони стали творчими. Але для
розвитку творчих здібностей більшості школярів, особливо тих які мають
фізичні вади, важливою є саме роль
учителя. Завдання педагога – керувати процесами творчого пошуку, йдучи від
простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та
спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність
розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати
дедалі складніші творчі завдання.
І єдиним найефективнішим засобом досягнення цієї мети є інноваційні
технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію
здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє
розвитку творчої особистості.
Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності
кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги
сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок
цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між вчителем та
учнем.
Забезпечувати розвиток особистості в процесі навчання
інформатики важче, ніж подавати основи теоретичних знань. В умовах корекційної
освіти потрібно поєднувати різні типи навчання: індивідуальний та колективний,
діалоговий та диференційний, створюючи всі умови для творчої діяльності та
застосовуючи активні й інтерактивні методи навчання.
Використання комп’ютерної техніки робить урок цікавим і
сучасним. Тому, мета вчителя не лише передати учням окреслену програмами та
підручниками систему знань, а й підготувати їх до повноцінної плідної
життєдіяльності в сучасному суспільстві.
Тому вчителю постійно поглиблюю свої знання, опрацьовувати додаткову
літературу, привчати до цього і своїх учнів. Донести до них таку аксіому –
підручник не є єдиним джерелом знань, тому варто вивчати різні погляди на тему
з посібників, словників, довідників.
Вчителю потрібно ретельно готуватись до кожного уроку, продумуючи хід
заняття, добираючи ефективні методи та прийоми.
Як організувати перевірку
знань так, щоб учні із задоволенням, з
інтересом виконували перевірочні завдання? У цьому допомагають нестандартні
форми перевірки засвоєння фактичного матеріалу. Нестандартні ігрові форми
проведення контролю знань учнів, в тому числі інтерактивні кросворди, «Робота в
парах», «Мозковий штурм», «Незакінчене речення» допомагають легше засвоювати
навчальний матеріал, поглиблювати знання з різних питань, розширюють кругозір
учнів, розвивають пізнавальний інтерес, змушують учня мобілізувати свої знання,
сприяють формуванню інтелекту, розвитку пам'яті та уваги.
Новий матеріал вчитель подає дітям за допомогою розповіді, пояснення,
бесіди з використанням мультимедійних програмних засобів, які дозволяють
поєднувати текстову, графічну, анімаційну, відео- і звукову інформацію.
Одночасне використання кількох каналів сприйняття навчальної інформації
дозволяє підвищити рівень засвоєння навчального матеріалу. Під час
викладання матеріалу використовувати
інтерактивні методи: «Навчаючись учусь», «Займи позицію».
При закріпленні знань і умінь вчитель повинен дати учнями завдання з
урахуванням диференціації. Це дозволяє здійснити перехід до самостійного
розв’язування завдань з теми, що вивчаємо.
Закінчуючи урок, завжди підсумовуйте зроблене на уроці. Для підбиття
підсумків уроку можна застосувати метод «Мікрофон». Учням пропонується
закінчити речення «Сьогодні, працюючі на уроці, я зрозумів …»
Використовуючи такі підсумки, робимо висновки, щодо таких
аспектів – рівень засвоєння знань учнями, їхні враження від уроку. Виходячи з
цього, вчитель вибирає форму актуалізації
знань на наступний урок.
Науково-методичне забезпечення навчання здійснюється за
такими напрямками:
1. Впровадження інноваційних та інтерактивних технологій.
2. Застосування у навчально-виховному
процесі Інтернет-ресурсів, готових дидактично орієнтованих програмних засобів
навчання, основних компонентів інформаційного середовища, тощо.
3. Розробляння та впровадження власних інформаційних
продуктів як програмних засобів навчання: мультимедійних презентацій,
комп’ютерних графічних об’єктів, та інше.
4. Здійснення моніторингу, діагностування, прогнозування.
Нові технології навчання на основі інформаційних і
комунікаційних технологій дозволяють інтенсифікувати освітній корекційний процес,
збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних
масивів знань. Сучасні комп’ютерні технології дають учителю нові можливості,
дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу
пізнання. Таке заняття викликає в дітей емоційний підйом. Навіть учні, які
мають невисокий рівень знань, охоче працюють із комп’ютером. А коли внести в
урок «цікавинку», тобто активізувати учнів до навчання, пробудити інтерес – то
і результат буде якісним.
Не забуваємо, що для дітей з вадами слуху корекційна робота стоїть на
першому місці протягом всього уроку.
Джерело: http://informatika20.at.ua |